12 September 2008

Ancaman membatalkan puasa

Ancaman membatalkan puasa

“Ketika aku tidur, datanglah dua orang lelaki kemudian memegang dua lenganku membawaku ke sebuah gunung yang kasar, keduanya berkata: “Naik!” Aku berkata “Aku tidak mampu.” Keduanya berkata: “Kami akan memudahkanmu.” Aku pun naik hingga ketika aku sampai ke puncak gunung, ketika itulah aku mendengar suara yang kuat. Aku bertanya: “Suara apakah ini?” Mereka berkata: “Ini adalah teriakan penghuni neraka.” Kemudian keduanya membawaku, ketika aku melihat orang-orang yang digantung dengan kaki di atas, mulut mereka koyak, darah mengalir dari mulut mereka. Aku bertanya: “Siapa mereka?” Keduanya menjawab: “Mereka adalah orang-orang yang berbuka sebelum halal puasa mereka (masuk waktu).

[H.R. An-Nasa'i]
Jom puasa mengikut cara Nabi s.a.w.

Tiada ulasan: