06 September 2008

Galakan berpuasa

Galakan berpuasa Ramadhan

· Doa dikabul

“Allah memiliki hamba-hamba yang dibebaskan dari neraka setiap siang dan malam bulan Ramadhan dan semua orang Muslim yang berdoa akan dikabulkan doanya.”

[H.R. Ahmad]

· Pengampunan dosa

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh iman dan ihtisab, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

“Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan adalah penghapus dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika menjauhi dosa besar.”

[H.R. Muslim]

“Sesungguhnya Jibril a.s. datang kepadaku, dia berkata: “Barangsiapa yang mendapati bulan Ramadhan tetapi tidak diampuni dosanya maka akan masuk neraka dan akan Allah jauhkan dia, katakan: “Amin”: maka aku pun mengatakan: “Amin.”

[H.R. Muslim]

· Golongan siddiqin dan syuhada’

“Datang seorang lelaki kepada Nabi s.a.w, dia bertanya: “Ya Rasulullah! Apa pendapatmu jika aku bersaksi bahawa tidak ada sesembahan yang hak kecuali Allah, engkau adalah Rasulullah s.a.w., aku solat lima waktu, aku tunaikan zakat, aku berpuasa Ramadhan dan solat tarawih pada malam harinya, termasuk golongan manakah aku?” baginda menjawab: “Termasuk golongan siddiqin dan syuhada’.”

[H.R. Ibnu Hibban]
Jom puasa mengikut cara Nabi s.a.w.

Tiada ulasan: