04 September 2008

Keutamaan bulan Ramadhan

Keutamaan bulan Ramadhan

· Bulan al-Quran

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadhan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur.”

(Al-Baqarah: 185)

· Syaitan dibelenggu

“Jika datang bulan Ramadhan, dibukalah pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggulah syaitan.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

“Jika telah datang awal malam bulan Ramadhan, diikatlah para syaitan dan jin-jin yang jahat, ditutup pintu-pintu neraka, tidak ada satu pintu pun yang dibuka dan dibukalah pintu-pintu syurga, tiada satu pintu pun yang tertutup, menyerulah seorang penyeru: “Wahai orang yang ingin kebaikan, lakukanlah, wahai orang yang ingin keburukan, kurangilah. Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan dari neraka, itu terjadi pada setiap malam.”

[H.R. At-Tirmidzi]

· Malam lailatul Qadar

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam (Lail) al-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam (Lail) al-Qadar? Malam (Lail) al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

(al-Qadar 97: 1-5)

Tiada ulasan: