03 September 2008

Keutamaan puasa

Keutamaan puasa

Firman Allah s.w.t.: “Sesungguhnya kaum muslimin dan muslimat, kaum mukminin dan mukminat, kaum lelaki serta wanita yang benar (imannya) dan kaum lelaki serta kaum wanita yang sabar (ketaatannya), dan kaum lelaki serta wanita yang berpuasa, dan kaum lelaki dan wanita yang menjaga kehormatannya (syahwat berahinya), dan kaum lelaki serta wanita yang banyak mengigati Allah. Allah menyediakan bagi mereka ampunan dan pahala yang besar.”

(Al-Ahzab: 35)

Dan jika kamu berpuasa itu lebih baik bagi kamu kalau kamu mengetahui.

(Al-Baqarah: 184)

· Perisai

“Puasa adalah perisai, seorang hamba berperisai dengannya dari api neraka.”

[H.R. Ahmad]

“Wahai sekalian para pemuda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkahwin hendaklah berkahwin kerana berkahwin lebih menundukkan pandangan dan lebih menjaga kehormatan. Barangsiapa yang belum mampu berkahwin hendaklah berpuasa kerana puasa merupakan pemutus syahwat baginya.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

“Tidaklah ada seorang hamba yang puasa di jalan Allah kecuali akan Allah jauhkan dia (kerana puasanya) dari neraka sejauh tujuh puluh musim.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

“Barangsiapa yang berpuasa sehari di jalan Allah, maka di antara dia dan neraka ada parit yang luasnya seperti antara langit dan bumi.”

[H.R. Tabarani]

· Syurga

Ditanya kepada Nabi s.a.w amalan yang boleh memasukkan ke syurga. Sabda Nabi s.a.w: “Ke atasmu puasa, tiada yang seumpama dengan itu.”

[H.R. An-Nasa'i]

“Semua amalan anak Adam dilipatgandakan, kebaikan dibalas dengan sepuluh kali (10X) sampai tujuh ratus kali (700X) ganda. Allah berfirman: “Kecuali puasa, kerana dia itu untuk-Ku dan aku yang akan membalasnya, dan meninggalkan syahwat dan makanannya kerana Aku. Bagi orang yang puasa ada dua (2) kegembiraan: gembira ketika berbuka dan gembira ketika bertemu dengan Tuhan-nya dan sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa di sisi Allah adalah lebih wangi daripada bau misk (kasturi).”

[H.R. Muslim]

· Syafaat

“Puasa dan al-Quran akan memberikan syafaat kepada hamba di hari kiamat, puasa akan berkata: “Wahai Tuhan-ku, aku menghalangnya dari makan dan syahwat, berilah dia syafaat keranaku, al-Quran pun berkata: “Aku telah menghalangnya dari tidur di malam hari, berilah dia syafaat.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Maka keduanya memberi syafaat.”

[H.R. Ahmad]

· Kifarah

“Fitnah lelaki dari keluarga (isteri), harta dan jirannya boleh dihapuskan oleh solat, puasa dan sedekah.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

· Masuk pintu Rayyan

“Sesungguhnya dalam syurga ada satu pintu yang disebut dengan Rayyan, orang-orang yang puasa akan masuk pada hari kiamat nanti dari pintu tersebut, tiada orang selain mereka yang memasukinya. Jika telah masuk orang terakhir yang puasa, ditutuplah pintu tersebut, barangsiapa yang minum, tidak akan berasa haus untuk selama-lamanya.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

Tiada ulasan: