19 September 2008

Lailatul qadar

Lailatul qadar

· Keutamaan

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu (1000) bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!”

(Al-Qadar: 1-5)

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab). (Kami menurunkan Al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar). Iaitu perkara-perkara yang terbitnya dari hikmat kebijaksanaan Kami; sesungguhnya telah menjadi adat Kami mengutus Rasul. (Untuk menyampaikan) rahmat dari Tuhan-mu (kepada umat manusia); sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (akan segala keadaan hamba-hamba-Nya).”

(Ad-Dukhan: 3-6)

· Waktu

“Carilah malam lailatul qadar pada malam ganjil 10 (21, 23, 25, 27, 29) hari terakhir bulan Ramadhan.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

“Carilah pada 10 hari terakhir, jika tidak mampu, jangan tertinggal tujuh hari (25, 27, 29) sisanya.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

· Cara mencari

“Barangsiapa yang berdiri (solat) pada malam lailatul qadar dengan penuh iman dan ihtisab, diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

Tanya Aisyah r.a.: “Ya Rasulullah, apa pendapatmu jika aku tahu bila malam lailatul qadar, apa yang aku ucapkan?” Baginda menjawab: “Ucapkanlah: “Ya Allah, Engkau Maha Pengampun dan mencintai orang yang meminta ampun, maka ampunilah aku”

[H.R. At-Tirmidzi]

Kata Aisyah r.a.: “Rasulullah s.a.w. jika telah masuk sepuluh hari terakhir, mengencangkan kainnya, menghidupkan malamnya, membangunkan isterinya.”

Kata Aisyah r.a.: “Rasulullah s.a.w. bersungguh-sungguh ibadah pada sepuluh hari terakhir yang tidak pernah dilakukannya di waktu lain.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

· Petunjuk

Dari Ubay ra.: “Pagi hari malam lailatul qadar, matahari terbit tidak menyilaukan mata seperti bekas air meninggi.”

[H.R. Muslim]

“Lailatul qadar adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak sejuk, keesokan harinya cahaya sinar mataharinya lemah kemerah-merahan.”

[H.R. Ibnu Khuzaimah]

Jom puasa mengikut cara Nabi s.a.w.

Tiada ulasan: